Eco-driving, czyli taniej, szybciej, bezpieczniej

Wydatki na paliwo stanowią największą częścią kosztów użytkowania pojazdów w firmach opierających działalność na flocie. Wbrew powszechnemu przekonaniu, jeździć płynnie oznacza nie tylko oszczędniej, ale także szybciej. Poznaj innowacyjne technologie Mercedesa wraz ze szkoleniami dostępnymi dla klientów Mercedes-Benz Trucks Retail Polska.
Punktem wyjścia do analizy ekonomiczności samochodu ciężarowego są całkowite koszty jego użytkowania (ang. TCO: total cost of ownership). – Szacuje się, że wydatki na paliwo to około 30-40% TCO. Dla przedsiębiorcy, który swą działalność opiera na flocie, ekonomiczna jazda to kluczowy czynnik wpływający na rentowność biznesu. Jego istotność jest coraz większa, gdyż ceny paliwa systematycznie rosną – mówi Grzegorz Radomyski, Dyrektor Sprzedaży Samochodów Ciężarowych w firmie Mercedes-Benz Trucks Retail Polska, która ma swoje oddziały w Emilianowie, Będzinie i Siedlcach.
Ecodriving, czyli sposób na zminiejszenie zużycia paliwa
Przekonanie, że jazda ekonomiczna jest powolna to mit. – Prawdą jest, że jednym z najważniejszych elementów eco-drivingu jest przewidujący styl prowadzenia samochodu, czyli unikanie intensywnego rozpędzania i hamowania – podkreśla Ireneusz Chłopek, Mercedes-Benz Truck Training Expert w Mercedes-Benz Trucks Polska. – W subiektywnym odczuciu jazda przebiega spokojniej, ponieważ jest płynna. Natomiast w ostatecznym rozrachunku płynne prowadzenie samochodu zwiększa średnią prędkość jazdy i tym samym skraca czas przejazdu – dodaje ekspert.
Tempomat topograficzny PPC od Mercedes-Benz: gwarancja oszczędności
Samochody ciężarowe Mercedes-Benz są konstruowane z myślą o najwyższej wydajności, wyrażającej się również w niskim spalaniu. – Z chwilą uzgadniania specyfikacji konkretnego pojazdu, doradzamy naszym klientom wybór rozwiązań, które wpływają na ekonomiczną jazdę – mówi Grzegorz Radomyski z Mercedes-Benz Trucks Retail Polska.
Bardzo ważnym systemem Mercedesa, który jest w stanie znacznie obniżyć zużycie paliwa, jest tempomat topograficzny PPC (Predictive Powertrain Control). Urządzenie w oparciu o mapy drogowe 3D oraz sygnały GPS pomaga w dostosowaniu stylu jazdy do ukształtowania terenu, z wyprzedzeniem nawet do dwóch kilometrów. PPC zwiększa na przykład prędkość przed wzniesieniem, żeby pokonać je z wyższą energią kinetyczną, następnie aktywuje tryb EcoRoll, który wspomaga oszczędzanie paliwa przez płynne zwalnianie silnikiem.
– Aktualnie PPC doskonale sprawdza się na drogach szybkiego ruchu. Natomiast w kolejnych latach Mercedes-Benz Trucks wprowadzać będzie rewolucyjne rozwiązania, które wspierać będą płynną jazdę także w terenie zabudowanym – zapowiada Ireneusz Chłopek, Mercedes-Benz Truck Training Expert w Mercedes-Benz Trucks Polska. – System zostanie wzbogacony o asystenta rozpoznawania znaków i zdarzeń na drodze, na przykład skrzyżowań – dodaje.
Profesjonalne szkolenia dla kierowców
W branży transportowej decydujący wpływ na korzystanie z dobrodziejstw innowacji ma kierowca, dlatego Mercedes-Benz zaprojektował system szkoleń, które dają wymierne efekty dla oszczędności paliwa.
– We współpracy z Mercedes-Benz Trucks Polska prowadzimy 3-stopniowe szkolenia dla naszych klientów – mówi Grzegorz Radomyski, Dyrektor Sprzedaży Samochodów Ciężarowych w Mercedes-Benz Trucks Retail Polska. – Podstawą jest instruktaż z zakresu eksploatacji, który odbywa się przy wydaniu pojazdu. Podczas jazdy demonstracyjnej informujemy kierowcę, jakie systemy ma do dyspozycji i jak z nich korzystać – wyjaśnia.
Ekotrening czyni mistrza: szkolenia z Eco-drivingu
W Mercedes-Benz Trucks Polska kierowcy mogą podnosić swoje kwalifikacje w ramach dodatkowych szkoleń: TRUCKTraining. Obejmują one kolejne etapy ekonomicznej jazdy, a pierwszy z nich to ECO-Training. – Uczymy, jak wykorzystywać w praktyce innowacje zastosowane w ciężarówkach Mercedes-Benz i jak zapanować nad zużyciem paliwa w różnych warunkach – wyjaśnia Ireneusz Chłopek, Mercedes-Benz Truck Training Expert w Mercedes-Benz Trucks Polska.
Ekotrening zajmuje jeden dzień. Za każdym razem uczestniczy w nim 5-6 kierowców, którzy jeżdżą zestawem szkoleniowym o masie około 30-40 ton, co odpowiada przeciętnym warunkom eksploatacji. Najpierw każdy z kierowców przejeżdża trasę około 20 km zgodnie z dotychczasowymi umiejętnościami. Następnie uczestnicy spotykają się na zajęciach teoretycznych, po których wykonują drugi przejazd tą samą trasą. Tym razem trener Mercedes-Benz podpowiada, jakie elementy jeszcze można poprawić. Wyniki obu przejazdów rejestruje system telematyczny Fleetboard, który podaje m.in. czas jazdy oraz zużycie paliwa.
– Podczas drugiego przejazdu zużycie paliwa jest średnio o 10 procent niższe niż za pierwszym razem – mówi Ireneusz Chłopek. Okazuje się jednak, że niższe spalanie to nie jedyna korzyść. – Kierowcy zauważają, że drugi przejazd trwał krócej, a oni sami nie musieli się tak mocno koncentrować, jak za pierwszym razem, bo część zadań wykonały za nich systemy pojazdu – dodaje ekspert.
Ostateczny rezultat pojawia się po 3-4 miesiącach, gdy absolwent kursu przyzwyczai się do nowego samochodu i prawidłowe nawyki wejdą mu w krew. Najwyższy, trzeci stopień szkolenia, to indywidualny coaching, który odbywa się podczas normalnego dnia pracy kierowcy.
Mercedes-benz najlepszy w testach - 95% wygranych pojedynków
Szkolenia TRUCKTraining wymagają dodatkowej opłaty, ale koszt ten szybko się zwraca. Przeciętny zestaw pokonuje w transporcie długodystansowym 150 000 km rocznie. Oszczędności na spalaniu rzędu 10 procent są znaczące już w skali jednej ciężarówki. W wypadku dużych flot ulegają zwielokrotnieniu, co wprost przekłada się na rentowność firmy.
Najnowocześniejsze technologie spod znaku gwiazdy, wsparte pakietem szkoleń, zapewniają przewagę Mercedes-Benz Trucks nad konkurencją. Od sześciu lat dealerzy marki w różnych krajach Europy przeprowadzili w sumie 4 800 pojedynków paliwowych w ramach programu Fuel Duel, przemierzając około 26 milionów kilometrów. Przejazdy samochodami Mercedesa wygrały w 90 procentach testów. – W Polsce odbyło się ponad 500 pojedynków, które przyniosły jeszcze większą przewagę dla Mercedesa. Kierowcy, którzy przesiedli się do naszych ciężarówek i przeszli szkolenie, zanotowali niższe spalanie w 95 procentach pojedynków, osiągając oszczędność paliwa na poziomie 14,2 procent – podsumowuje Ireneusz Chłopek.
Ekonomiczne zużycie paliwa
Przed planowaną inwestycją w wymianę taboru, na udział w programie Fuel Duel zdecydowała się firma transportowa Wimax z Ostrowii Mazowieckiej. W teście na trasie Polska-Niemcy-Finlandia sprawdzała możliwości modelu Actros Low Liner. – Wyniki okazały się bardzo satysfakcjonujące. Średnie spalanie na 5200 kilometrach przejechanych podczas dwóch tygodni zmieściło się w 24 litrach na 100 km. Na trasie Polska-Niemcy-Polska uzyskaliśmy normę 21,6 litra na 100 km – podsumował rezultaty Actrosa współwłaściciel Wimaxu, Jacek Szczęsny.
Ekonomiczne zużycie paliwa i ogólne pozytywne wrażenia z eksploatacji sprawiły, że firma zdecydowała się na zakup samochodu o takiej samej specyfikacji, jak ten wykorzystany w czasie testów. – Kluczyki do nowego Actrosa odebraliśmy w oddziale w Emilianowie, Mercedes-Benz Trucks Retail Polska – dodał przedstawiciel Wimaxu.
System Fleetboard: zwiększ wydajność swojej floty
Mercedes-Benz Trucks Retail Polska z oddziałami w Emilianowie, Będzinie i Siedlcach – oferuje sprzedaż kompletnej gamy samochodów ciężarowych spod znaku gwiazdy. Dzięki imponującemu zapleczu, obejmującemu łącznie dwadzieścia cztery stanowiska naprawcze, magazynom części z dostawami cztery razy w ciągu dnia i dyżurnemu Serwisowi 24h, wspiera biznesy oparte na flocie.
Doświadczony zespół Mercedes-Benz Trucks Retail Polska zapewnia nie tylko sprawną obsługę pozakupową, ale także monitoruje efektywność pracy ciężarówek zakupionych w firmie. – Każdego dnia za pomocą systemu telematycznego Fleetboard analizujemy styl jazdy kierowców. Odczytujemy takie parametry, jak prędkość, sposób operowania pedałem gazu czy hamulców. Te dane zestawiamy z trudnością jazdy, czyli topografią terenu czy średnim ciężarem zestawu – wyjaśnia Radosław Chowaniak, Specjalistka ds. Wsparcia Sprzedaży Systemu Fleetboard w Mercedes-Benz Trucks Retail Polska
Moduł Fleetboard jest fabrycznie zamontowany w pojazdach. Korzystanie z analizy jest dodatkowo płatne, jednak jest to inwestycja, która przynosi wymierne korzyści. – Na podstawie odczytów sporządzamy indywidualne raporty dla każdego pojazdu. Szczegółowe dane i wykresy pokazują efektywność wykorzystywania technologii, poziomy zużycia paliwa czy emisji CO2 i wreszcie klasyfikują poziom ekonomiczności jazdy – podsumowuje ekspert. Na tej podstawie kierowcy nieustannie uczą się, jak jeździć coraz bardziej efektywnie i oszczędnie.