12 BIEG

  • EUR 4.27
  • GBP 5.07
  • CHF 4.56

eActros LongHaul w 2023 r. trafi do eksploatacji w firmach Amazon i Rhenus

eActros LongHaul

Praktyczne zastosowanie w transporcie dalekobieżnym: akumulatorowo-elektryczny eActros LongHaul w 2023 r. trafi do eksploatacji w firmach Amazon i Rhenus

  • List intencyjny dotyczący testów eActrosa LongHaul w warunkach rzeczywistej eksploatacji. 

  • Nacisk na kwestię systemu ładowania megawatowego MCS – Daimler Truck mocno zaangażowany w rozwój nowego standardu ładowania akumulatorów.

  • Uczestnictwo w projekcie „Ładowanie z wysoką mocą pojazdów w ciężarowym transporcie dalekobieżnym” (HoLa), realizowanym między Berlinem a Nadrenią Północną-Westfalią.

  • Michael Scheib, szef managementu produktowego Mercedes-Benz Trucks: „Podobnie jak w przypadku wszystkich naszych elektrycznych ciężarówek, także rozwijając eActrosa LongHaul położyliśmy nacisk na wczesne testy praktyczne z udziałem klientów. Dzięki nim nasi inżynierowie mogą w rozwoju pojazdu seryjnego wykorzystać cenne wnioski płynące z eksploatacji ciężarówki w warunkach rzeczywistych”.

  • Andreas Marschner, wiceprezes Amazon Transportation Services: „Amazon podjął zobowiązanie, że do 2040 roku cała firma stanie się neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla. Kluczowym elementem na tej drodze jest segment transportowy. Tworzenie rozwiązań w zakresie ładowania z dużą mocą jest obiecującym kierunkiem i z przyjemnością przetestujemy je wraz z naszymi partnerami”.

  • Sascha Hähnke, dyrektor zarządzający Rhenus Transport: „Jeśli w przyszłości chcemy znacznie bardziej rozpowszechnić elektryczne ciężarówki w całych Niemczech, musimy korzystać ze wszystkich dostępnych sposobów ładowania. Dotyczy to oczywiście również ładowania z dużą mocą na trasie, a w najlepszym przypadku podczas wymaganych przepisami przerw na odpoczynek. Tylko w ten sposób możliwe będzie optymalne wykorzystanie zdolności przewozowej ciężarówek”.

 

Mercedes-Benz Trucks bardzo szybko przechodzi to fazy testów praktycznych swojej ciężkiej dalekobieżnej ciężarówki z akumulatorowym napędem elektrycznym. Firmy Amazon i Rhenus już od 2023 r. będą testować eActrosa LongHaul w warunkach rzeczywistej eksploatacji. Obie firmy podpisały w tej sprawie listy intencyjne z Mercedes-Benz Trucks. Usługodawca logistyczny Rhenus będzie wykorzystywał ten elektryczny samochód ciężarowy w wielu różnych obszarach działalności, aby zebrać jak najwięcej doświadczeń. Funkcjonalność i użyteczność pojazdu w codziennym użytkowaniu ma być w tym celu sprawdzana m.in. w transporcie kontenerów morskich oraz w eksploatacji z naczepą plandekową. Już teraz pierwsze prototypy tej elektrycznej ciężarówki przechodzą intensywne testy, a przed końcem roku eActros LongHaul zostanie również poddany testom na drogach publicznych. Osiągnięcie gotowości do produkcji seryjnej zaplanowano na rok 2024.

 

eActros LongHaul ma uzyskiwać zasięg około 500 km na jednym ładowaniu akumulatora oraz umożliwiać ładowanie z wysoką mocą – tzw. ładowanie megawatowe. Prototyp koncepcyjny eActrosa LongHaul będzie atrakcją targową Mercedes-Benz Trucks na tegorocznych wrześniowych targach IAA Transportation w Hanowerze.

Michael Scheib, szef managementu produktowego Mercedes-Benz Trucks: „Podobnie jak w przypadku wszystkich naszych elektrycznych ciężarówek, także rozwijając eActrosa LongHaul położyliśmy nacisk na wczesne testy praktyczne z udziałem klientów. Dzięki nim nasi inżynierowie mogą w rozwoju pojazdu seryjnego wykorzystać cenne wnioski płynące z eksploatacji ciężarówki w warunkach rzeczywistych – szczególnie pod kątem ładowania akumulatorów pojazdu z wysoką mocą. Jesteśmy bardzo zadowoleni z planowanej współpracy partnerskiej z firmami Amazon i Rhenus”.

 

Andreas Marschner, wiceprezes Amazon Transportation Services: „Amazon podjął zobowiązanie, że do 2040 roku cała firma stanie się neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla, czyli zrealizuje cel „zero netto”. Kluczowym elementem na tej drodze jest segment transportowy. Ze względu na istniejące ograniczenia w zasięgu pojazdów, kluczowym wyzwaniem, z którym musimy się zmierzyć, jest tu proces ładowania akumulatorów. Tworzenie rozwiązań w zakresie ładowania z dużą mocą jest obiecującym kierunkiem i z przyjemnością przetestujemy je wraz z naszymi partnerami”.

 

Sascha Hähnke, dyrektor zarządzający Rhenus Transport: „Oczywiście ładowanie w bazie operacyjnej stanowi podstawę eksploatacji akumulatorowo-elektrycznych pojazdów użytkowych. Jednak jeśli w przyszłości chcemy znacznie bardziej rozpowszechnić elektryczne ciężarówki w całych Niemczech i używać ich na większych dystansach, musimy korzystać ze wszystkich dostępnych sposobów ładowania. Dotyczy to oczywiście również ładowania z dużą mocą na trasie, a w najlepszym przypadku podczas wymaganych przepisami przerw na odpoczynek. Tylko w ten sposób możliwe będzie optymalne wykorzystanie zdolności przewozowej ciężarówek”.

 

 

Eksploatacja w warunkach rzeczywistych jako część projektu „Ładowanie z wysoką mocą pojazdów w ciężarowym transporcie dalekobieżnym”

Amazon i Rhenus zamierzają testować eActrosa LongHaul w ramach próbnego projektu „Ładowanie z wysoką mocą pojazdów w ciężarowym transporcie dalekobieżnym” (HoLa), realizowanego pod patronatem VDA. Celem HoLa jest stworzenie, eksploatacja i wsparcie naukowe infrastruktury ładowania megawatowego dla akumulatorowo-elektrycznych pojazdów w transporcie dalekobieżnym. Oprócz Daimler Truck w projekt zaangażowani są również inni partnerzy konsorcyjni z sektora przemysłowego i naukowego. W pierwszym etapie w wielu miejscach wzdłuż autostrady A2 między Berlinem a Nadrenią Północną-Westfalią zostaną zainstalowane terminale ładujące CCS. W dalszym toku realizacji projektu miejsca te mają zostać wyposażone w terminale ładujące umożliwiające korzystanie z megawatowego systemu ładowania (MCS). Daimler Truck, jako aktywny członek CharIN – globalnej organizacji zajmującej się standaryzacją infrastruktury ładowania, jest szeroko zaangażowany w rozwój nowego standardu ładowania MCS.

 

Punkty ładowania HoLa mają powstać w wielu miejscach wzdłuż autostrady A2, zarówno bezpośrednio przy autostradzie, jak i w centrach logistycznych. Umożliwi to przetestowanie systemu w rzeczywistych warunkach i zebranie autentycznych doświadczeń użytkowników. Testy skupiają się przy tym na kwestii szybkiego ładowania samochodów ciężarowych: pojazdy z napędem akumulatorowo-elektrycznym powinny mieć możliwość ładowania akumulatorów z wysoką mocą podczas wymaganych przepisami 45-minutowych przerw.

 

 

Testy z udziałem klientów integralnym elementem rozwoju elektrycznych samochodów ciężarowych

Przez cały czas realizacji projektu klientom towarzyszyć będzie zespół Mercedes-Benz Trucks, specjalizujący się w przeprowadzaniu testów z udziałem klientów. Kierowcy elektrycznych ciężarówek otrzymają obszerny instruktaż w zakresie obsługi pojazdu i systemu ładowania. Opinie kierowców zostaną zebrane w formie cyklicznych wywiadów i ankiet oraz przeanalizowane pod kątem dalszego rozwoju prototypów i techniki ładowania. Ponadto w elektrycznych ciężarówkach zainstalowane zostaną instrumenty pomiarowe, zbierające dane podczas jazdy i przekazujące je Mercedes-Benz Trucks do analizy. Wybrane dane zostaną następnie udostępnione uczestniczącym w projekcie instytucjom badawczym.

 

 

eActros LongHaul do bezemisyjnego transportu dalekobieżnego

W eActrosie LongHaul zastosowano akumulatory z ogniwami wykonanymi w technologii litowo-żelazowo-fosforanowej (LFP). Odznaczają się one przede wszystkim długą żywotnością oraz większą energią użyteczną. Duży zasięg na jednym ładowaniu akumulatorów w połączeniu z ładowaniem megawatowym ma umożliwić uzyskanie zasięgów całkowitych porównywalnych z konwencjonalnymi samochodami ciężarowymi, a tym samym wykorzystanie pojazdu w systemie dwuzmianowym. Korzystając ze stacji ładowania o mocy około jednego megawata, akumulatory seryjnego eActrosa LongHaul będzie można naładować z poziomu 20 do 80 procent w czasie znacznie krótszym niż 30 minut. Pojazd ten wyróżnia się też niezwykle zrównoważonym napędem, zapewniającym bardzo przyjemne wrażenia z jazdy. Ponadto w eActrosie LongHaul zastosowano szereg opracowanych przez producenta innowacji w zakresie bezpieczeństwa. Głównym założeniem koncepcji Mercedes-Benz Trucks w zakresie transportu dalekobieżnego realizowanego z wykorzystaniem pojazdów akumulatorowo-elektrycznych jest zaoferowanie klientom całościowego rozwiązania transportowego, obejmującego technikę motoryzacyjną, doradztwo, infrastrukturę ładowania i usługi. eActros LongHaul ma umożliwić klientom dokonanie właściwego wyboru pod względem rentowności, zrównoważonego rozwoju i niezawodności.

 

eActrosa LongHaul

Udostępnij:

Zapisz się do naszego newslettera