Jak zaoszczędzić na paliwie w firmie flotowej? Sprawdź!

Wydatki na paliwo są największą częścią kosztów użytkowania pojazdów w firmach opierających działalność na flocie. Wbrew powszechnemu przekonaniu jeździć płynnie oznacza oszczędniej, ale także szybciej. Zobacz, jak innowacyjne technologie Mercedesa wraz ze szkoleniami dostępnymi dla klientów Mercedes-Benz Trucks Warszawa wspierają biznes!
Punktem wyjścia do analizy ekonomiczności samochodu ciężarowego są całkowite koszty jego użytkowania (ang. TCO: total cost of ownership). – Szacuje się, że wydatki na paliwo to około 30-40% TCO. Dla przedsiębiorcy, który swą działalność opiera na flocie, ekonomiczna jazda to kluczowy czynnik wpływający na rentowność biznesu. Jego istotność jest coraz większa, gdy ceny paliwa systematycznie rosną – mówi Grzegorz Radomyski, Dyrektor Sprzedaży Samochodów Ciężarowych w firmie Mercedes-Benz Trucks Retail Polska, która ma oddziały Emilianowie, Będzinie i Siedlcach.
Czy wolna jazda samochodem jest bardziej ekonomiczna?
Przekonanie, że jazda ekonomiczna jest powolna to mit. – Prawdą jest, że jednym z najważniejszych elementów eco-drivingu jest przewidujący styl prowadzenia samochodu, czyli unikanie intensywnego rozpędzania i hamowania – podkreśla Ireneusz Chłopek, Mercedes-Benz Truck Training Expert w Mercedes-Benz Trucks Polska. W subiektywnym odczuciu jazda przebiega spokojniej, ponieważ jest płynna. Natomiast w ostatecznym rozrachunku płynne prowadzenie samochodu zwiększa średnią prędkość jazdy i tym samym skraca czas przejazdu – dodaje ekspert.
Technologie obniżające zużycie paliwa od Mercedes-Benz
Samochody ciężarowe Mercedes-Benz są konstruowane z myślą o najwyższej wydajności, wyrażającej się również niskim spalaniem. – Z chwilą uzgadniania specyfikacji konkretnego pojazdu, doradzamy naszym klientom wybór rozwiązań, które wpływają na ekonomiczną jazdę – mówi Grzegorz Radomyski z Mercedes-Benz Trucks Retail Polska.
Tempomat topograficzny PPC
Bardzo ważnym systemem Mercedesa, który jest w stanie znacznie obniżyć zużycie paliwa, jest tempomat topograficzny PPC – Predictive Powertrain Control. Urządzenie w oparciu o mapy drogowe 3D oraz sygnały GPS pomaga w dostosowaniu stylu jazdy do ukształtowania terenu, z wyprzedzeniem nawet do 2 kilometrów. PPC zwiększa na przykład prędkość przed wzniesieniem, żeby pokonać je z wyższą energią kinetyczną. Następnie aktywuje tryb EcoRoll, który wspomaga oszczędzanie paliwa przez płynne zwalnianie silnikiem.
– Aktualnie PPC doskonale sprawdza się na drogach szybkiego ruchu. Natomiast w kolejnych latach Mercedes-Benz Trucks wprowadzać będzie rewolucyjne rozwiązania, które wspierać będą płynną jazdę także w terenie zabudowanym – zapowiada Ireneusz Chłopek, Mercedes-Benz Truck Training Expert w Mercedes-Benz Trucks Polska. – System zostanie wzbogacony o asystenta rozpoznawania znaków i zdarzeń na drodze, na przykład skrzyżowań – dodaje.
Szkolenia z zakresu eksploatacji samochodu
W branży transportowej decydujący wpływ na korzystanie z dobrodziejstw innowacji ma kierowca, dlatego Mercedes-Benz zaprojektował system szkoleń, które dają wymierne efekty dla oszczędności paliwa.
– We współpracy z Mercedes-Benz Trucks Polska prowadzimy 3-stopniowe szkolenia dla naszych klientów – mówi Grzegorz Radomyski, Dyrektor Sprzedaży Samochodów Ciężarowych w Mercedes-Benz Trucks Retail Polska. – Podstawą jest instruktaż z zakresu eksploatacji, który odbywa się przy wydaniu pojazdu. Podczas jazdy demonstracyjnej informujemy kierowcę, jakie systemy ma do dyspozycji i jak z nich prawidłowo korzystać – wyjaśnia.
Ekotrening Mercedes-Benz, czyli jak jeździć ekologicznie?
W Mercedes-Benz Trucks Polska kierowcy mogą podnosić swoje kwalifikacje w ramach dodatkowych szkoleń: TRUCKTraining. Obejmują one kolejne etapy ekonomicznej jazdy, a pierwszy z nich to ECO-Training. – Uczymy, jak wykorzystywać w praktyce innowacje zastosowane w ciężarówkach Mercedes-Benz i jak zapanować nad zużyciem paliwa w różnych warunkach – wyjaśnia Ireneusz Chłopek, Mercedes-Benz Truck Training Expert w Mercedes-Benz Trucks Polska.
Ekotrening zajmuje jeden dzień. Za każdym razem uczestniczy w nim 5-6 kierowców, którzy jeżdżą zestawem szkoleniowym o masie około 30-40 ton, co odpowiada przeciętnym warunkom eksploatacji. Najpierw każdy z kierowców przejeżdża trasę około 20 km zgodnie z dotychczasowymi umiejętnościami. Następnie uczestnicy spotykają się na zajęciach teoretycznych, po których wykonują drugi przejazd tą samą trasą. Tym razem trener Mercedes-Benz podpowiada, jakie elementy jeszcze można poprawić. Wyniki obu przejazdów rejestruje system telematyczny Fleetboard, który podaje m.in. czas jazdy oraz zużycie paliwa.
– Podczas drugiego przejazdu zużycie paliwa jest średnio o 10 procent niższe niż za pierwszym razem – mówi Ireneusz Chłopek. Okazuje się jednak, że niższe spalanie to nie jedyna korzyść. – Kierowcy zauważają, że drugi przejazd trwał krócej, a oni sami nie musieli się tak mocno koncentrować, jak za pierwszym razem, bo część zadań wykonały za nich systemy pojazdu – dodaje ekspert.
Ostateczny rezultat pojawia się po 3-4 miesiącach, gdy absolwent kursu przyzwyczai się do nowego samochodu i prawidłowe nawyki wejdą mu w krew. Najwyższy, trzeci stopień szkolenia, to indywidualny coaching, który odbywa się podczas normalnego dnia pracy kierowcy.
Jak zwiększyć rentowność firmy flotowej?
Szkolenia TRUCKTraining wymagają dodatkowej opłaty, ale koszt ten szybko się zwraca. Przeciętny zestaw pokonuje w transporcie długodystansowym 150 000 km rocznie. Oszczędności na spalaniu rzędu 10 procent są znaczące już w skali jednej ciężarówki. W wypadku dużych flot ulegają zwielokrotnieniu, co wprost przekłada się na rentowność firmy.
Najnowocześniejsze technologie spod znaku gwiazdy, wsparte pakietem szkoleń, zapewniają przewagę Mercedes-Benz Trucks nad konkurencją. Od 6 lat dealerzy marki w różnych krajach Europy przeprowadzili w sumie 4 800 pojedynków paliwowych w ramach programu Fuel Duel, przemierzając około 26 milionów kilometrów. Przejazdy samochodami Mercedesa wygrały w 90 procentach testów. – W Polsce odbyło się ponad 500 pojedynków, które przyniosły jeszcze większą przewagę dla Mercedesa. Kierowcy, którzy przesiedli się do naszych ciężarówek i przeszli szkolenie, zanotowali niższe spalanie w 95 procentach pojedynków, osiągając oszczędność paliwa na poziomie 14,2 procent – podsumowuje Ireneusz Chłopek.
Ekonomiczne dowody – test ciężarówki Actros Low Liner
Przed planowaną inwestycją w wymianę taboru, na udział w programie Fuel Duel zdecydowała się firma transportowa Wimax z Ostrowii Mazowieckiej. W teście na trasie Polska-Niemcy-Finlandia sprawdzała możliwości modelu Actros Low Liner. – Wyniki okazały się bardzo satysfakcjonujące. Średnie spalanie na 5200 kilometrach przejechanych podczas dwóch tygodni zmieściło się w 24 litrach na 100 km. Na trasie Polska-Niemcy-Polska uzyskaliśmy normę 21,6 litra na 100 km – podsumował rezultaty Actrosa współwłaściciel Wimaxu, Jacek Szczęsny.
Ekonomiczne zużycie paliwa i ogólne pozytywne wrażenia z eksploatacji sprawiły, że firma zdecydowała się na zakup samochodu o takiej samej specyfikacji, jak ten wykorzystany w czasie testów. – Kluczyki do nowego Actrosa odebraliśmy w Mercedes-Benz Trucks Retail Polska w Emilianowie – dodał przedstawiciel Wimaxu.
Efekty pod stałą kontrolą – jak działa moduł Fleetboard?
Mercedes-Benz Trucks Retail Polska – z oddziałami w Emilianowie, Będzinie i Siedlcach – oferuje sprzedaż kompletnej gamy samochodów ciężarowych spod znaku gwiazdy. Doświadczony zespół Mercedes-Benz Trucks Retail Polska zapewnia nie tylko sprawną obsługę pozakupową, ale także monitoruje efektywność pracy ciężarówek zakupionych w firmie. – Każdego dnia za pomocą systemu telematycznego Fleetboard analizujemy styl jazdy kierowców. Odczytujemy takie parametry, jak prędkość, sposób operowania pedałem gazu czy hamulców. Te dane zestawiamy z trudnością jazdy, czyli topografią terenu czy średnim ciężarem zestawu – wyjaśnia Radosław Chowaniak, Specjalista ds. Wsparcia Sprzedaży Systemu Fleetboard w Mercedes-Benz Trucks Retail Polska.
Moduł Fleetboard jest fabrycznie zamontowany w pojazdach. Korzystanie z analizy jest dodatkowo płatne, jednak jest to inwestycja, która przynosi wymierne korzyści. – Na podstawie odczytów sporządzamy indywidualne raporty dla każdego pojazdu. Szczegółowe dane i wykresy pokazują efektywność wykorzystywania technologii, poziomy zużycia paliwa czy emisji CO2 i wreszcie klasyfikują poziom ekonomiczności jazdy – podsumowuje ekspert. Na tej podstawie kierowcy nieustannie uczą się, jak jeździć coraz bardziej efektywnie i oszczędnie.