Jak doświadczenie przekłada się na zaufanie - oddział Będzin

Oddział samochodów ciężarowych Mercedes-Benz Trucks Retail Polska w Będzinie działa od 2014 roku. Zlokalizowany tuż przy drodze krajowej nr 86, w pobliżu autostrady A1, zapewnia klientom dogodny dojazd, a dzięki doświadczonej załodze fachową pomoc i obsługę.
Obiekt jest własnością spółki Mercedes-Benz Sosnowiec, która należy do grupy Daimler. Został wybudowany na niespełna hektarowej działce i spełnia wszelkie standardy sieci Mercedes-Benz Trucks Polska. W części biurowej oferuje nowoczesną przestrzeń i strefę relaksu dla kierowców. W części warsztatowej znajdują się: cztery bramy przejazdowe, hala z trzema kanałami i jednym stanowiskiem płaskim oraz podnośnikiem czterokolumnowym, który może na raz przyjąć nawet do dziesięciu pojazdów – w zależności od ich konfiguracji. Choć serwis w Będzinie działa dopiero siedem lat, obsługuje już ok. 350 samochodów miesięcznie. To efekt współpracy z wieloma stałymi klientami flotowymi, ale także tymi „z trasy”, którzy trafili tu przypadkiem, ale poziom usług sprawił, że zaczęli odwiedzać obiekt w Będzinie regularnie.
Pracuje tu załoga licząca łącznie ponad trzydzieści osób, w tym czternastu mechaników, dwóch mistrzów zmianowych i czterech doradców serwisowych. Ich szefem jest Janusz Drabicki, który w firmie pracuje już czternaście lat.
– Po ukończeniu Politechniki Śląskiej w zakresie transportu i eksploatacji pojazdów moja pierwsza praca była związana z samochodami osobowymi innej marki. Ale w 2007 roku postanowiłem to zmienić i tak trafiłem do Mercedes-Benz Sosnowiec do działu samochodów ciężarowych – opowiada Janusz Drabicki. – Zaczynałem od stanowiska doradcy serwisowego, później kierowałem biurem obsługi klienta, aż w końcu zostałem szefem serwisu. W rozwoju mojej kariery pomagał mi wieloletni ówczesny kierownik serwisu ciężarowego, Janusz Klimczok, który był moim mentorem. W naszej sieci to częsta sytuacja, ponieważ wspieramy się nawzajem.
Doświadczony zespół Mercedes-Benz Trucks Retail Polska
Praca w serwisie ciężarowym wymaga rozumienia specyfiki działania branży transportowej i wynikającego z niej rodzaju klientów. – Tu najczęściej mamy styczność z kierownikami flot, czasem z właścicielami, którzy są byłymi kierowcami – wyjaśnia Janusz Drabicki. – Oni wszyscy doskonale znają się na tych pojazdach, ich budowie, funkcjonowaniu, i dlatego są naszymi partnerami, rozumieją też naszą pracę.
- W serwisie ciężarowym samochód zastępczy nie jest rozwiązaniem, bo np. czasem jest to pojazd specjalistyczny. Dlatego nasi klienci przede wszystkim cenią nasze doświadczenie, elastyczność, to, że mogą nam zaufać, a ich pojazdy wrócą na trasę tak szybko, jak to tylko możliwe. Pracujemy na to wszyscy, bo osobno trudno byłoby to osiągnąć - podkreśla Janusz Drabicki.
W będzińskim serwisie wieloletnim doświadczeniem może się pochwalić właściwie cały zespół, ale najdłuższą praktykę w zawodzie ma Mirosław Masternak, który pracuje jako mechanik już 40 lat, a ciężarowe Mercedesy naprawia od 14. – Kiedy zaczynałem w 1981 roku, to były zupełnie inne pojazdy – mówi. – Technologicznie to jest przeskok w inny świat. Przez wiele lat moja praca wymagała wiedzy czysto mechanicznej, ale wraz z rozwojem elektroniki to się zmieniło i musiałem się wiele nauczyć. Teraz bez komputera w Actrosie trudno byłoby cokolwiek naprawić.
Zdaniem Mirosława Masternaka w autoryzowanej stacji o wiele łatwiej można spełniać oczekiwania klientów, a to ważne, bo o ile w momencie zakupu zwykle wszyscy są zadowoleni, o tyle serwis musi na tę satysfakcję zapracować dłużej.
- Na szczęście działamy razem: mamy aktualną dokumentację, wymieniamy doświadczenia między serwisami. Poza tym dzięki schematom wiemy dokładnie, jak naprawić usterkę, nie trzeba samemu głowić się, żeby zrobić to raz, a dobrze. A o to głównie chodzi naszym klientom - mówi Mirosław Masternak.
Relacje z klientami Mercedes-Benz Trucks Retail Polska
Zdaniem Janusz Drabickiego, wiedza serwisu autoryzowanego o coraz bardziej skomplikowanych pojazdach daje klientom poczucie bezpieczeństwa. – Dostęp do aktualizacji systemów i specjalistycznych narzędzi mają tylko autoryzowane placówki. Bez nich można w tych samochodach więcej zepsuć niż naprawić. Mamy też własny magazyn części, rozbudowany w 2019 roku o dodatkowe 150 m2 i dajemy na nie europejską gwarancję – wylicza kierownik serwisu. – Nasi klienci znają się na ciężarówkach i wiedzą, jak to wszystko wpływa na czas i jakość naprawy, a to nasze kluczowe zadanie.
- Budujemy z klientami mocne relacje, wspieramy ich w każdej sytuacji, dzięki naszym standardom sieciowym wiedzą, czego mogą się spodziewać. Mają u nas swoich ulubionych doradców, cenią sobie to indywidualne podejście. To wszystko składa się na nasze hasło – Trucks you can trust - mówi Janusz Drabicki.
– Dziś samochód ciężarowy to już komputer na kołach, wymaga rozległej specjalistycznej wiedzy, jaką może zapewnić i usystematyzować tylko duża organizacja, która sama tworzy tę technologię i innowacje – w tej dziedzinie Mercedes jest gwiazdą i świeci najjaśniej – podsumowuje Janusz Drabicki.