Na targach IAA Daimler Truck zademonstrował praktyczną użyteczność ciężarówki napędzanej wodorem

Na targach IAA Transportation 2022 Daimler Truck zademonstrował praktyczną użyteczność ciężarówki napędzanej wodorem
Na drodze do bezemisyjnego transportu przyszłości, już od ubiegłego roku trwają intensywne testy pierwszych prototypowych samochodów ciężarowych Mercedes-Benz GenH2 Truck napędzanych ogniwami paliwowymi – zarówno na własnym torze testowym firmy, jak i na drogach publicznych. Na targach IAA Transportation 2022 Daimler Truck umożliwił wybranym zwiedzającym przejazd jedną z wodorowych ciężarówek. W ten sposób producent ciężarówek zademonstrował praktyczną użyteczność w pełni załadowanej 40-tonowej ciężarówki napędzanej wodorem na drogach publicznych, łącznie z tankowaniem, które wraz z rozpoczęciem IAA firma H2 MOBILITY Deutschland umożliwia na jednej ze stacji paliw Shell w Laatzen, w pobliżu terenów targowych.
Użyty do tankowania wodór to tzw. wodór „zielony”, a więc neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla. Prototypowy Mercedes-Benz GenH2 Truck, dopuszczony do ruchu drogowego, jest napędzany i zasilany wodorem gazowym. Na stoisku Mercedes-Benz Trucks w hali 19/20 na targach IAA Transportation 2022 w Hanowerze można obejrzeć także kolejny prototyp ciężarówki GenH2 Truck ze zbiornikami na ciekły wodór.
W pracach nad rozwojem napędów wodorowych firma Daimler Truck preferuje w dłuższej perspektywie zastosowanie wodoru ciekłego. Jako nośnik energii ma on w tym stanie skupienia znacznie większą gęstość energetyczną w stosunku do objętości niż w stanie gazowym. Pozwala to na przewożenie większej ilości wodoru, a tym samym znacznie zwiększa zasięg kilometrowy oraz zapewnia pojazdowi osiągi porównywalne z konwencjonalną ciężarówką napędzaną olejem napędowym. Celem konstrukcyjnym jest uzyskanie zasięgów nawet powyżej tysiąca kilometrów bez konieczności dodatkowego tankowania. Uczyni to tę ciężarówkę zdolną do obsługi szczególnie trudnych i wymagających elastyczności operacji transportowych, zwłaszcza w ważnym segmencie ciężkiego transportu dalekobieżnego. Rozpoczęcie produkcji seryjnej samochodu ciężarowego z napędem wodorowym przewidziano na drugą połowę obecnej dekady.
WARTO RÓWNIEŻ PRZECZYTAĆ
Charged for Tomorrow: eActrosa LongHaul do transportu dalekobieżnego
eActrosa LongHaul