Odpowiadamy na 6 pytań dotyczących MirrorCam. Sprawdź, czy znasz je wszystkie

Wszystko w zasięgu wzroku.
Jakie korzyści wnosi MirrorCam do codziennego życia kierowcy.
Pytanie 1. Czy zabrudzenia i deszcz mogą mieć wpływ na obraz z MirrorCam?
Jeśli chodzi o zabrudzone lusterka czy zaparowane szyby, MirrorCam ma przewagę w stosunku do tradycyjnych lusterek. Dzięki umiejscowieniu kamer wysoko na pojeździe, małemu daszkowi nad soczewką kamery, specjalnej powłoce oraz cyfrowej transmisji obrazu na wyświetlacze para i zabrudzenia nie są w stanie zaszkodzić systemowi w większym stopniu. W zimne i wilgotne dni przydatne okazuje się również ogrzewanie MirrorCam, które włącza się automatycznie przy temperaturze poniżej 15°C.
Pytanie 2. Niektórzy użytkownicy narzekali na szumy obrazu w nocy. Czy o zmroku lub w nocy system kamer działa gorzej od tradycyjnych lusterek?
Nie. W sytuacji słabego oświetlenia, tj. o zmroku, MirrorCam ma wręcz przewagę. Kamery charakteryzują się bowiem wysoką transmisją światła. Dzięki temu wyświetlacze pokazują jaśniejszy obraz od tego w rzeczywistości. W porównaniu ze zwykłymi lusterkami kierowca otrzymuje lepsze informacje na temat otoczenia. Ponadto jasność obrazu dostosowuje się bezstopniowo do światła otoczenia – kierowca nie jest oślepiany. Działa to zarówno na otwartej drodze, jak i w tunelu. Jeśli na zewnątrz jest całkowicie ciemno, MirrorCam może pokazać wyłącznie obszary oświetlone przez sam pojazd, podobnie jak to jest w przypadku konwencjonalnych lusterek. W odniesieniu do MirrorCam nasz zespół ds. rozwoju wybrał ustawienia, które pozwalają na przekazanie możliwie największej ilości informacji o obrazie, co może jeszcze na chwilę obecną powodować lekkie szumy.
Pytanie 3. A propos – dlaczego obraz na wyświetlaczu nie jest tak ostry jak na moim smartfonie?
Większe znaczenie od zagęszczenia pikseli dla nas jako konstruktorów miały dotychczasowe przyzwyczajenia wzroku kierowcy. Dzięki przekątnej ekranu 15,2 cali wyświetlacze odpowiadają mniej więcej kształtom dotychczasowych lusterek. Tak jak poprzednio, odstęp od pojazdu z tyłu i jego prędkość można oszacować na podstawie jego wielkości i zmian tej wielkości. Wyświetlacze smartfonów posiadają rzeczywiście niezwykle wysoką rozdzielczość, jednakże trzyma się je zazwyczaj w dłoni, odległość od oka jest niewielka, ekran mały, tak że ich porównywanie nie jest do końca trafne. Wyświetlacze MirrorCam są zamontowane w dużo większej odległości, a im ona większa, tym mniej szczegółów oko jest w stanie rozróżnić. Liczba pikseli podobna do tej w smartfonie jest, moim zdaniem, w MirrorCam absolutnie niepotrzebna. Co warto jeszcze wiedzieć: MirrorCam jest centralnym systemem bezpieczeństwa i dlatego musi być niezawodny. Przeszedł on pozytywnie wszystkie przewidziane w przepisach procedury dopuszczające. Według stanu wiedzy na dzień dzisiejszy, smartfon by się tutaj nie sprawdził.
Pytanie 4. Czy jasność wyświetlacza można regulować, jeśli mam wrażenie, że jestem oślepiany?
Tak, różny odbiór kierowców jeżdżących jednym pojazdem, zmieniające się warunki pogodowe oraz pory dnia – istnieje wiele powodów, dla których konieczne jest ponowne ustawienie jasności wyświetlaczy. Kierowca może to bezproblemowo zrobić na Multi‑Touch‑Display lub kierownicy wielofunkcyjnej. Istnieje również możliwość różnego ustawienia jasności na prawym i lewym wyświetlaczu. W tym celu należy użyć wirtualnego suwaka dostępnego w menu pod „Wyświetlacz i jasność”, „Jasność wyświetlacza”, „MirrorCam”.
Pytanie 5. Jak sobie radzą z wyświetlaczem osoby noszące okulary i czy można prowadzić pojazd z MirrorCam w okularach przeciwsłonecznych?
Wyświetlacze MirrorCam są dobrze czytelne również dla osób noszących okulary. Zaletą z ich perspektywy jest fakt, że poprzez umiejscowienie wyświetlaczy na słupkach A nie muszą one daleko wodzić wzrokiem w prawą i lewą stronę, aby móc obserwować ruch z tyłu – oprawki okularów przeszkadzają tym samym w mniejszym stopniu. Może się jednak zdarzyć, że okularnikom trudno się będzie przyzwyczaić do nowych kątów widzenia i odległości. Wtedy należy postawić sobie najpierw pytanie: czy okulary są właściwie dobrane? Zmiany ostrości wzroku postępują bardzo wolno. Z tego też powodu wiele osób ich po prostu nie zauważa. Jeśli konieczne jest dopasowanie nawyków, na przykład patrzenia w lusterko wsteczne, można szybko dojść do wniosku, że z systemem jest coś nie w porządku. W rzeczywistości jednak problemy z przyzwyczajeniem się do niego wynikają często z nieodpowiednio dobranych okularów. Czy to przy biurku, czy za kierownicą – obowiązuje zasada, że okulary muszą być właściwie dobrane! Także jazda w okularach przeciwsłonecznych nie powinna stanowić zasadniczo problemu. Jednakże zależy to w dużej mierze od jakości szkieł, od tego w jakim stopniu zmienia się wrażenie optyczne. Okulary przeciwsłoneczne mają wady i zalety, i to zarówno w przypadku korzystania z tradycyjnych lusterek jak i MirrorCam.
Pytanie 6. Dlaczego niektórym kierowcom korzystającym z MirrorCam jazda do tyłu po linii prostej sprawia na początku trudność?
Znam ten problem. Jeśli jednak kierowca obsługuje system prawidłowo, to znika on po krótkim czasie adaptacji. Skąd to wynika? Podczas manewrowania tyłem MirrorCam oferuje dwa widoki. Domyślnie duży główny wyświetlacz pokazuje obszar blisko ciężarówki, dolna część natomiast jej dalsze otoczenie. Ten podział jest szczególnie przydatny, gdy kierowca cofa po łuku. W przypadku cofania po prostej warto jednak wyłączyć tę funkcję. Można to zrobić za pomocą przycisku na panelu obsługowym w drzwiach. Podczas manewrowania MirrorCam oferuje zatem więcej możliwości w porównaniu z lusterkami. Na początku przyzwyczajenia wymaga również fakt, że podczas cofania w linii prostej widzi się dużo więcej pojazdu niż w przypadku zwykłych lusterek. Wynika to z umiejscowienia kamer bardziej na zewnątrz. Do tego także trzeba się przyzwyczaić. Zaleca się, aby na początku kierowca obserwował na zmianę oba wyświetlacze. Jeśli patrzy wyłącznie na jeden, może na początku odnosić wrażenie, że jedzie krzywo, mimo iż jedzie prosto jak po sznurku.