Tak ciężarówki Mercedes-Benz chcą wyprzedzić konkurencję

Rekordowy pod względem sprzedaży rok 2021 r. ma być tylko początkiem – ambicje nowej spółki Mercedes-Benz Trucks Retail Polska sięgają jeszcze wyżej. W jaki sposób spółka planuje uzyskać przewagę nad konkurencją?
To był historyczny rok dla całej branży pojazdów ciężarowych powyżej 6 ton. W Polsce zarejestrowano ich ponad 31 tys. egzemplarzy, co oznacza wzrost o ponad 60 proc. w porównaniu z wynikami osiągniętymi rok wcześniej. Hossa na rynku trwała do ostatnich dni grudnia. Marka Mercedes-Benz wykorzystała rynkowe trendy, notując znaczące wzrosty. 5189 sprzedanych ciężarówek oznacza 16,7-procentowy udział w polskim rynku, plasując niemiecką markę na trzecim miejscu w naszym kraju. Takie wyniki nie tylko napawają dumą, ale też optymizmem na rok 2022.
Debiut Mercedes-Benz Trucks Retail Polska
Rok 2021 był dla polskiego oddziału Mercedes Trucks rokiem wyjątkowym nie tylko ze względu na imponujące wyniki sprzedaży, ale też ze względu na wielką rynkową fuzję. Dwóch liderów w sieci dealerskiej – Mercedes-Benz Trucks Warszawa oraz Mercedes-Benz Trucks Sosnowiec – połączyły siły, tworząc Mercedes-Benz Trucks Retail Polska.
– Mercedes-Benz Trucks Retail Polska daje nam nowe możliwości oparte na solidnych fundamentach. Dzięki połączeniu na szczeblu kierowniczym w dwóch spółkach Mercedes-Benz Trucks Warszawa oraz Mercedes-Benz Trucks Sosnowiec zyskaliśmy bardzo dobrze prosperujące lokalizacje z doświadczoną załogą i świetnym zapleczem logistycznym. Dlatego też naszą ambicją jest bycie czołowym dostawcą usług dla branży TSL na terenie całego kraju – powiedział Grzegorz Radomyski, Dyrektor Sprzedaży Mercedes-Benz Trucks Retail Polska.
Plany na 2022 rok
Nowa spółka postawiła przed sobą ambitne cele i ma konkretne wizje ich realizacji. Priorytetem jest tworzenie trwałych i opartych na pełnym zrozumieniu relacji z klientami. Wiodącą pozycję na rynku ogólnopolskim mają jej zagwarantować najlepsze produkty i w pełni zaangażowany zespół. Mercedes-Benz Trucks Retail Polska chce być najbardziej zaufanym partnerem biznesowym pierwszego wyboru. Jak chce tego dokonać?
Misją Daimler Truck jest wyznaczanie drogi do transportu bezemisyjnego poprzez przyspieszanie rozwoju pojazdów z napędem akumulatorowym i napędem na ogniwa paliwowe. To ambicja globalna, którą realizują wszystkie oddziały Mercedes-Benz na świecie. Mercedes-Benz Trucks Retail Polska ma też równie ważne ambicje regionalne, dostosowane do aktualnych potrzeb polskich firm i kierowców. Na liście priorytetów znajdują się m.in. bycie liderem w sprzedaży pojazdów specjalnych takich jak Fuso, Econic czy Unimog. Spółka równie priorytetowo traktuje rozwój usług posprzedażowych związanych z serwisowaniem i naprawą pojazdów ciężarowych, a także usługami telematycznymi.
3 filary rozwoju: sprzedaż, serwis, komunikacja
Mercedes-Benz Trucks Retail Polska swój rozwój opiera na trzech filarach: sprzedaży, serwisie i komunikacji marketingowej. O rozwoju tych dziedzin działalności spółki w rozmowie z portalem 12. Bieg opowiedziały osoby odpowiedzialne za realizację ambitnych celów.
• Sprzedaż

Portal 12. Bieg: W czym 2021 r. był wyjątkowy w porównaniu z poprzednimi latami? Jak zmienił się model sprzedaży?
Grzegorz Radomyski, Dyrektor Sprzedaży Samochodów Ciężarowych: 2021 rozpoczął się bardzo optymistycznie. Duży wzrost sprzedaży zapowiadał bardzo dobry rok. Problemy pojawiły się wiosną, kiedy to na świecie zaczęły się problemy z dostępnością półprzewodników. W związku z tym ostatecznie, mimo dużej liczby sprzedanych pojazdów, nie wszystkie udało się dostarczyć w 2021 r. Nasi klienci okazali nieocenione zrozumienie dla olbrzymich problemów związanych z opóźnieniami w dostawach pojazdów.
Wzrost sprzedaży spowodowany był wzrostem przewozów i rozwojem firm transportowych. Mercedes-Benz Trucks Retail Polska wykorzystało zwiększony popyt. Odpowiednio wcześnie zabezpieczyliśmy kwoty produkcyjne na dostawy w 2021 r. Potrafiliśmy też właściwie zareagować na kryzys spowodowany zerwaniem łańcuchów dostaw. Dla nas to był też rok, w którym otworzyliśmy się na nowe branże mniej dotknięte kryzysem, jak np. branża komunalna. Nasze wzrosty sprzedaży w tych segmentach sięgały rzędu 500 proc. Dodatkowo zaaktywizowaliśmy nasze działania w zakresie sprzedaży pojazdów Fuso, gdzie spodziewane efekty wzrostu sprzedaży będą widoczne w 2022 r.
Jakie modele i warianty cieszą się największym zainteresowaniem klientów w Polsce? I czy można spodziewać się, że w tym roku nic się pod tym względem nie zmieni?
Nadal 80 proc. sprzedaży pojazdów na rynku polskim stanowią ciągniki siodłowe. Myślę, że ten trend nadal będzie utrzymany w 2022 r. Docelowo, patrząc na rynki bardziej rozwiniętych gospodarek państw zachodnich, należy spodziewać się zmiany tego trendu sprzedaży na rynku polskim w kierunku świadczenia transportu poprzez bardziej wyspecjalizowane pojazdy (rozwój rynku pojazdów dystrybucyjnych).
Jak zaopatruje się Pan na 2022 rok? Czy Mercedes-Benz Trucks Retail Polska utrzyma pozycję lidera w sieci Daimler Trucks? Może spółka ma jakieś asy w rękawie, które planuje ujawnić w najbliższych miesiącach?
Jestem przekonany, że rok 2022 będzie naszym rokiem. Wskazywać na to może liczba podpisanych już teraz kontraktów (wzrost o 50 proc. w stosunku do 2021 r.) Dodatkowo, tak jak wspomniałem wcześniej, spodziewamy się bardzo dużego wzrostu sprzedaży pojazdów Fuso (około 400 proc.). Zauważyliśmy także duży potencjał do sprzedaży na rynku pojazdów używanych, które pozyskujemy z innych rynków i dostarczamy do naszych klientów. Co więcej, postępująca stabilizacja na rynku półprzewodników pozwala nam patrzeć optymistycznie w przyszłość.
• Serwis

Portal 12. Bieg: Zerwane łańcuchy dostaw i kryzys na rynku mikrochipów kompletnie przeorganizowały sprzedaż pojazdów ciężarowych w 2021 r. Czy to samo można powiedzieć o usługach serwisowych?
Wojciech Wilusz, Dyrektor Serwisu Mercedes-Benz Trucks Retail Polska: Problem z dostępnością na rynku półprzewodników oczywiście ma również wpływ na działalność naszych serwisów. Aby zapewnić płynną obsługę naszych klientów, wprowadziliśmy dodatkowe działania mające na celu maksymalne skrócenie czasów dostaw części. Co to za działania? Zwiększyliśmy stany w naszych magazynach, robimy dodatkowe zatowarowania, korzystamy z systemu monitorowania dostaw części, które w momencie zamówienia są niedostępne – pozwala to nam na ustalenie prawdopodobnego terminu dostawy, a co za tym idzie – możemy na tej podstawie lepiej zaplanować pracę warsztatu.
Czy spółka Mercedes-Benz Trucks Retail Polska jest przygotowana na dynamiczne zmiany rynkowe, z którymi trzeba się liczyć w 2022 roku?
Oczywiście. Na bieżąco obserwujemy zmiany zachodzące na rynku, aby w elastyczny sposób móc na nie reagować. Badania satysfakcji przeprowadzane regularnie wśród naszych klientów każą przypuszczać, że podejmowane przez nas działania są skuteczne. Mercedes-Benz Trucks Retail Polska może się pochwalić najlepszymi wynikami ankiet w całej Unii Europejskiej. Przy okazji tych badań otrzymujemy od naszych klientów informację zwrotną, dzięki czemu potrafimy bardzo dokładnie dostosować się do ich potrzeb. Ponadto w roku 2022 kontynuujemy działania mające na celu przygotowanie naszych serwisów do obsługi pojazdów elektrycznych. Przeprowadzamy szkolenia personelu i inwestujemy w rozwój infrastruktury.
• Komunikacja

Portal 12. Bieg: Co z punktu widzenia komunikacji było dla Mercedes-Benz Trucks Retail Polska najważniejsze w wyjątkowym 2021 roku?
Marta Ostrowska-Kozłowska, Kierownik Marketingu i Business Development Center: W 2021 r. kluczową dla nas kwestią było przede wszystkim wsłuchiwanie się w głos naszych klientów. W 2021 r. sytuacja na rynku zmieniała się bardzo dynamicznie. Wraz z nią ewoluowały potrzeby naszych klientów, dlatego jednym z priorytetów było dla nas wsłuchiwanie się w ich głos i jak najszybsza reakcja na te potrzeby. Właśnie dlatego postawiliśmy na rozwój działu Business Development Center odpowiedzialnego za bezpośredni kontakt z klientami. Nasze call center stanowi wizytówkę naszej marki. To obszar, w którym nie ma miejsca na przestarzałe technologie, dlatego rozpoczęliśmy proces wprowadzania nowych narzędzi. Pozwolą nam one na aktywne wsparcie działań doradców handlowych i serwisowych z myślą o szybkiej, wielokanałowej obsłudze klientów.
A co pod względem komunikacji będzie priorytetem w 2022 roku?
Ambicje i cele Mercedes-Benz Trucks Retail Polska w 2022 roku skupione są wokół hasła „Zawsze po drodze”, które można rozumieć w dwojaki sposób. Dosłownie, bo salony i serwisy spółki znajdują się w strategicznych lokalizacjach w całej Polsce. W przenośni, bo dzięki inwestycji w dział Business Development Center (czyli de facto infolinii) z klientami będzie nam zawsze po drodze. Dokładne poznanie potrzeb obecnych i potencjalnych klientów jest niezwykle istotnym elementem realizacji naszych ambitnych celów.
Ponadto w 2022 roku będziemy kontynuować nasz projekt Smart Truck, który od dwóch lat cieszy się olbrzymim zainteresowaniem. Jest to jedna z najciekawszych form komunikacji marketingowej z naszymi klientami, gdyż opiera się na prawdziwych doświadczeniach – testach samochodów ciężarowych. Przetestowanie samochodu przed zakupem pozwala przekonać się na własnej skórze, czy dany model faktycznie odpowiada wymaganiom klienta. Wówczas nasza grupa docelowa ma również szansę zweryfikować nasze komunikaty i przekazy reklamowe.